Azize

Lux Nedir – Lux Hakkında – LPG (Sıvılaştırılmış/Likit Petrol Gazı)

Bu konu Azize tarafından 3 yıl önce açıldı ve Henüz Cevap Yok.
Azize
Azize
ADMINISTRATOR
Üyelik Zamanı: 3 yıl önce
Konu Sayısı: 8698
Yanıt Sayısı: 0
20 Mayıs 2021, 10:15

Lux Nedir – Lux Hakkında – LPG (Sıvılaştırılmış/Likit Petrol Gazı)

Kara Gözlü
Lux Nedir – Lux Hakkında – LPG (Sıvılaştırılmış/Likit Petrol Gazı)

LPG (Sıvılaştırılmış/Likit Petrol Gazı)

LPG (Liquid Petroleum Gas), petrolün damıtılması ve parçalanması esnasında elde edilen ve sonradan basınç altında sıvılaştırılan başlıca propan, bütan ve izomerleri gibi hidrokarbonlar veya bunların karışımıdır. LPG, basınç altında sıvı halde bulunan propan ve bütana verilen ticari isimdir. Kolay depolama ve taşıma için genellikle sıvı halde tutulur. Gaz yakıtlar hidrojence zengindir ve silindirlere gaz fazında girerler. Bu iki karakteristik temiz bir yanma sağlar.

Lux (Latincede ışık anlamına gelir), aydınlatma kuvvetinin ölçüm birimidir.Latince Kökenli Bir Kelimedir

1 SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZI (LPG) ve ÖZELLİKLERİ
Selim ÇETİNKAYA
Teknik Eğitim Fakültesi, Otomotiv Anabilim Dalı, Ankara

Sıvılaştırılmış petrol gazı (Liquefied Petroleum Gas – LPG) ve sıkıştırılmış doğal gaz (Compressed Natural Gas – CNG), tüm alternatif yakıtlar arasında, dünya çapında ve uzun süreli rol oynayabilecek yegane yakıtlar olarak değerlendirilmektedir. Tespitler, gelecekte tüm motorların % 20 kadarının tek yakıtlı LPG motorları olacağını göstermektedir.

LPG, karışımın oluşturulması, dağıtımı, ateşlenmesi ve yanmasının kontrolüne çok az zorluk gösteren yakıtlardan birisi olması sebebiyle ideal bir yakıt olarak bilinir. Karmaşık ve pahalı ekipmanlar gerektirmeksizin oldukça temiz yanan bir yakıttır. Emisyon ve gürültü kirliliği karşılaştırmasında, LPG kullanan taşıtların daha az kirletici olduğu tespit edilmiştir.

Kullanıcılar açısından, LPG ‘yi asıl cazip yapan faktör ekonomik oluşudur. Nisan 1998 Ankara şehir içi fiyatlarıyla, PB karışımı, enerji fiyatı bazında normal benzinden 1.654 kat, süper benzinden 1,725 kat ve motorinden 1,006 kat daha ucuzdur.

Diğer yandan, LPG kullanıldığında, benzinli çalışmaya oranla yakıt tüketimi artmakta, bir miktar performans kaybı olmaktadır.

Günümüzde, şehirlerin artan hava kirliliği, tüm gelişmiş ülkelerin önemli sorunlarından birisi durumundadır. Bu kirlenmede, şehir içi ulaşımında kullanılan taşıtların çıkardıkları zararlı egzoz gazlarının da önemli bir payı bulunmakta, bu yüzden, birçok ülkede, temiz ulaşımın sağlanması için yaygın destek programları uygulanmakta, daha temiz yanan alternatif yakıt arayışları sürdürülmektedir.

Doğru kalitedeki petrol ürünü sıvı yakıt teminindeki güçlükler de, otomotiv imalat ve kullanıcılarını rezerv tespitleri giderek artan gaz yakıtları kullanmaya zorlamaktadır. Özellikle diesel yakıtının çok yaygın alanlarda kullanılması, ham petrolden normal rafineri işlemleri ile elde edilen % 20 oranındaki bu yakıtın temininde güçlükler oluşturmakta ve kullanıldığı alanlarda gaz yakıt kullanımı daha cazip hale gelmektedir.

Tüm alternatif yakıtlar arasında, sıvılaştırılmış petrol gazı (Liquefied Petroleum Gas – LPG) ve sıkıştırılmış doğal gaz (Compressed Natural Gas – CNG), dünya çapında ve uzun süreli rol oynayabilecek yegane yakıtlar olarak değerlendirilmektedir.

Dünyada, alternatif yakıt olarak LPG ‘ nin otomobil, otobüs, kamyon, traktör gibi taşıtlarda, sulama pompa motorlarında, kendinden tahrikli çiftlik araçlarında, petrol sondaj donanımlarına güç vermede kullanılmaya başlamasının yaklaşık 50 yıllık bir geçmişi bulunmaktadır.

Önceleri çoğunlukla sabit tesis motorlarında kullanılan gaz yakıtlar, giderek artan hava kirliliği nedeniyle, son yıllarda taşıtlarda daha çok kullanılmaya başlamıştır. Halen, başta İtalya olmak üzere, Hollanda, Rusya, A.B.D., Avustralya, Meksika, Japonya, Güney Kore gibi, dünyanın bir çok ülkesinde beş milyondan fazla taşıt sıvılaştırılmış petrol gazı ile güçlendirilmektedir.

‘de, çeşitli ülkelerde, taşıtlarda LPG kullanımına ilkişkin bazı bilgiler verilmiştir. Günümüzde, Japonya’daki taksilerin tamamı, Güney Kore’dekilerin % 90 kadarı LPG ile çalışmaktadır.

Tespitler, gelecekte tüm motorların % 20 kadarının tek yakıtlı LPG motorları olacağını göstermektedir.

LPG’nin motor yakıtı olarak ülkemizde kullanılmaya başlaması ise, oldukça yenidir. LPG dönüşüm sistemlerinin yasal olmayan yollardan taşıtlara montajı 10 yıl kadar önceye dayanmakla birlikte, yasal kullanım 1995 yılında başlamıştır.

Konuya Bir Cevap Yazın

  • 14 Kayıtlı Üye
  • 66282 Konu
  • 160 Cevap
  • Son Üye: aile